Maй 2015, vol.14 n.1
 
Монреалско метро
САГАТА ПРОДЪЛЖАВА...

Юлия Милчева

След като на 14ти май станахме свидетели на повреда, свързана със сървъра на информатичната мрежа на STM, мнозина се замислиха за качеството на сервиза, който ни предоставя държавното предприятие за транспорт в Монреал. Аварията започна в 10ч.08 мин. и обхвана цялото метро. Всички линии (зелена, синя, оранжева и жълта) бяха напълно парализирани в продължение на близо двадесет минути. Обслужването започна постепенно да се възстановява в 10 ч. 25 мин., а ситуацията се нормализира напълно в 10 ч. 37 мин. От STM заявиха, че положението е било под контрол, но че такива проблеми, макар и малко вероятни, не са изключени. Информация за броя на засегнатите от усложнението също не беше дадена, но всички ползващи метрото знат, че предиобедните часове на деня по принцип са натоварени.

Последната подобна повреда, която засегна цялата подземна мрежа беше преди две години, през юли 2013 г. по време на горски пожари в северен Квебек. Тогава линиите на Хидро-Квебек бяха засегнати и причиниха прекъсвания в системата за сигурност на метрото.

Инцидентът за пореден път повдигна важни социални въпроси свързани с транспорта в Монреал. Струва ми се неприемливо подобно затруднение на информатичната мрежа на STM да блокира не само пътуващите в метрото, но и цяла една икономика. Трябва да бъде отбелязано, че в много части на града е трудно да се намери алтернатива на подземната мрежа поради зле направени графици на автобусите или тяхната липса.

Бикси колелата биха били разрешение на проблема, ако ги намирахме в близост на повечето спирки на метро, което далеч не е така. А такситата са невъзможно скъпи, било то за разстояние от само няколко километра.

От своя страна STM периодично намалява бюджета си. За сметка на това, обаче, увеличава тарифите на потребителите без закъснение и със завидна точност всяка година. Браво!

И ако се опитват да ни залъгват с планове и проекти, които да улеснят живота ни, нека ви напомня, че новите вагони на метрото ни бяха обещани за есента на 2014г. За тях се говореше в продължение на поне 5 години, когато темата изведнъж заглъхна. По думите на STM, новите влакове „Азур” ще бъдат по-модерни и от НЛО, разбира се, стига някога да ги видим. Те бяха поръчани през 2010г. на цена от 1.2 милиарда долара. В началото на тази година разбрахме, че производството им в момента е прекъснато поради проблем в програмното осигуряване на контролния панел. Предвижда се да бъдат пуснати в употреба преди края на 2018г.

Колкото до проекта на STM да осигури обхват на мобилните телефони в метрото на Монреал, нека ви напомня че новината беше съобщена през 2013 г. след години прекарани в проучвания и търсене на съдружници. Четирите големи доставчици Бел, Видеотрон, Роджърс и Телус поемат разходите по проекта, които се очаква да достигнат 50 милиона. Ако съдим по размера им бихме могли да се чудим колко ли е трудно доставянето на сигнал в подземната транспортна мрежа?!

По първоначални планове центъра на града трябваше да бъде напълно оборудван до края на тази година, а проекта да бъде завършен в близките „5 до 7 години”, тъй като работата е възможна само в часовете, през които метрото е затворено. Какъв късмет, че то не е денонощно!

Е, нека видим какво ще стане с тези вдъхновяващи проекти. Междувременно, можем само да се надяваме някой хубав слънчев ден да не ни се наложи да тичаме от единия край на града до другия, за да стигнем до работа.

В СТРАНАТА И ЧУЖБИНА
КУЛТУРА ИОБЩЕСТВО
РЕКЛАМИ И ОБЯВИ
НА ПЪРВА СТРАНИЦА
 
АРХИВ НА ФОРУМ
 
ДА ЖИВЕЕ МЕЖДУНАРОДНОТО ПОЛОЖЕНИЕ!И
 [ още... ]
МЕТРОТО –
НОВАТА ГОРДОСТ
НА СОФИЯ
 [ още... ]
ПЪТУВАНЕ ВЪВ ВРЕМЕТО - България преди 15 години
 [ още... ]
ЗАЩО НАПУСКАМ БЪЛГАРИЯ  [ още... ]
Монреалско метро
САГАТА ПРОДЪЛЖАВА...
 [ още... ]
Повод за гордост НАШЕНЕЦ ПОКОРИ IVY LEAGUE  [ още... ]
Повод за гордост
КАНАДСКА КОМПАНИЯ
СПОНСОРИРА РОДНА СТУДЕНТКА
 [ още... ]
Повод за гордост БЪЛГАРИН – БЕЗ КОНКУРЕНЦИЯ В CEGEP ANDRE-LAURENDEAU  [ още... ]