May/Mai 2003, vol.2 n.4
 
Румен Антонов и Милен Керемедчиев представят проекта
на автомобила
Постижения
МЕЧТА В ЧЕТИРИ ТАКТА
Автомобилът на българския изобретател Румен Антонов ще има революционен мотор и дизайн на Bugatti от бъдещето

Париж, есента на 2002. Кръстосвам из огромните зали на изложбения комплекс Paris Expo, но целта ми не са огромните лъскави щандове на големите производители. Търся българската следа в най-големия автосалон в света – щанда на митичния изобретател Румен Антонов. Намирам го, затулен от огромната експозиция на японския гигант "Мицубиши". С изненада откривам, че щандовете му всъщност са два и пред тях се тълпят двадесетина журналисти, чинно очакващи среща с изобретателя. Вероятно за някои ще прозвучи пресилено, но нестандартните идеи на Румен Антонов бяха една от сензациите в автомобилния свят през миналата година. Интересът към него бе предизвикан не толкова от революционната му автоматична скоростна кутия или двигателя с вътрешно горене "Антонов", работещ по принципно нова схема, а от показания прототип на ретро-футуристичен миниавтомобил, изкусително предложение за колекционерите на уникални превозни средства.

София, март 2003. На официална пресконференция заместник-министърът на икономиката Милен Керемедчиев обявява официалната подкрепа на държавата за Румен Антонов и организирането на скромно автомобилно производство в България под негов патронаж. Ако погледнем назад в историята на автомобила, made in BG, ще видим поне няколко десетки проекти, провалили на един или друг етап. Дори и най-успешните от тях – производството на Renault 8/10, на "Москвич" или това на Rover – се свеждат до просто асемблиране на части, внасяни отвън. В България никога не е съществувала машиностроителна традиция в тази област. Единственото изцяло българско производство през годините е това на Renault Alpine А110 – спортен модел, каран няколко пъти на рали "Монте Карло" от братя Чубрикови през 60-те години на миналия век.

Сегашното предложение на Антонов напомня много на проекта Alpine. Прототипът на компанията 4 Stroke (така се нарича новата фирма на изобретателя) е лек спортен автомобил с каросерия от стъклопласти, произведена ръчно и монтирана върху метално шаси. Окачването и двигателят са взети от масово произвеждани модели. Така е било и при BulgarRenault Alpine. Производството на подобен продукт се извършва ръчно, в малки серии, в почти гаражна обстановка. Това е схемата на десетките малки британски спортни компании от калибъра на Morgan.

В нашия случай не е бил намерен български производител, който да е в състояние да прави метални (алуминиеви) шасита, каросерии от стъклопласт и кожени интериори, а после да асемблира качествено всичко това в един автомобил. Затова Антонов ще направи самостоятелна инвестиция от половин милион евро на зелено за създаването на подобно предприятие в околностите на София.

В новия автомобил са интегрирани всичките му досегашни изобретения. Бизнес планът предвижда производството на 200 автомобила годишно при единична цена от 30 хил. евро. Това прави годишен оборот от 6 млн. евро, 2 млн. от които вече са осигурени от клиенти, желаещи да предплатят за бъдещия модел на 4 Stroke. Прототипът реализира мечта на изобретателя от 1977. Тогава в дома си, близо до площад "Славейков", той конструира макет на ретро модел в мащаб 1:10. Четвърт век по-късно той е двуместно купе във футуристичен стил. Първоначално идеята е автомобилът да се казва Tango, но името вече е патентовано от SEAT. Затова новата BG кола още няма име.

 
 
Дизайнът на прототипа е съвременна реплика на легендарното Bugatti Atlantic. Яйцевидната форма придава допълнителна коравина на конструкцията. Интериорът е в ретро стил, основните материали са червена кожа, хром и дърво. Голямото предимство на дългия 3.5 м автомобил е изключително ниската маса – само 400 кг. За целта е използван агрегат, най-близък до бъдещия революционен мотор – мощен мотоциклетен двигател на Honda с компактни размери. Работният обем е 700 куб.см, а максималната мощност 54 к.с. При използването на стандартна тристепенна скоростна кутия автомобилът развива над 160 км/ч, като управлението му е истинско удоволствие.

Покупката на подобно возило е сигурна инвестиция, тъй като още сега е ясно, че то ще бъде колекционерска рядкост, а цената му ще нараства с времето. Вече се е появил френски бизнесмен, поискал сто бройки от колата на Антонов с цел препродажба в САЩ.

Историята
Antonov Automotive Technologies Group
Компания Antonov Automotive Technologies Group, основана през 1991 г., издава нови акции на 9 август 2001 на стойност 1.61 млн. евро (1.42 млн. долара). Увеличението на капитала е необходимо за заздравяване финансовото състояние на компанията. По вътрешнофирмени изчисления средствата на Антонов тогава са стигали само за още един месец. С новото финансиране от капиталовия пазар компанията си осигурява нормално функциониране.
Първоначално ААТ възниква във Франция (там сега се намира изследователският и център), след като френското правителство отпуска финансова помощ на емигриралия от България Румен Антонов за развитие на неговия проект за автоматична скоростна кутия. Няколко години по-късно компанията е листвана на фондовата борса в Лондон и на амстердамската борса за малък бизнес. Корпоративното управление се осъществява от Ротердам, а акционерите и в Холандия са няколко хиляди души.
Фирмата на Антонов е класическа развойна компания, чиито иновативни продукти първо се пускат на пазара за тестване, едва след което се лицензират. Дружеството работи чрез т.нар. лицензионни сделки с големите производители, заинтересувани от разработване на автоматичните трансмисии. Сред тях са "Дайхацу", "Опел" и BMW. Актуалният продукт на Антонов е автоматична шестскоростна кутия, икономисваща 30-40% от разходите по поддръжка и увеличаваща ефективността при използване на горивото с 15-30%. Според информация във в. "Файненшъл таймс" за този продукт компанията вече има лицензионно споразумение с японския производител "Хонда". Сделката с японците предизвика скок на акциите на Антонов с 43%.
В СТРАНАТА И ЧУЖБИНА
КУЛТУРА И ОБЩЕСТВО
РЕКЛАМИ И ОБЯВИ
НА ПАРВА СТРАНИЦА
 
Élections Québec 2003: Jean Charest rentre haut la main -Le Parti libéral du Québec a remporté une victoire écrasante le 14 avril dernier dans un balayage sans précédent.  [ aussi... ]
De nouvelles normes du travail entrent en vigueur le 1er mai - Les règles auxquelles sont assujettis quelque 1,7 million de salariés québécois et leurs employeurs sont modifiées le 1er mai 2003 par l'entrée en vigueur de nouvelles dispositions à la Loi sur les normes du travail. [ aussi... ]
Ще настъпи ли скоро краят на света? - В петък следобед, съвсем малко преди пускането на вестника за печат, темата придобива почти грандиозни измерения в главата ми. [ още... ]
О, минало незабравимо! - Скоро ми цитираха думите на една жена, която отчаяна от мизерията и хаоса в страната заявила: Заради Държавата си намразихме Родината.  [ още... ]
България – псевдоимперия, в която убиват вестоносците - Икономиката буксува, полицай – народен любимец подава оставка, а царят-премиер обвинява поданството си в истеричност и свръхочаквания [ още... ]
Частично легалиризаране на марихуаната?
Операция Скорпион:
тежки дни за чернокожите... [ още... ]
Мечта в четири такта - Автомобилът на българския
изобретател Румен Антонов ще има революционен мотор и дизайн на Bugatti от бъдещето... [ още... ]